Slagwerkgroep

Algemene info

De slagwerkgroep telt momenteel zo’n 15 spelende leden en komt uit in de Eredivisie van de KNMO. Er worden wekelijks op dinsdagavond repetities gehouden in café-restaurant De Doelen. De slagwerkgroep neemt deel aan zowel gezamenlijke concerten met het harmonieorkest als eigen slagwerkconcerten. Zo vinden bijvoorbeeld regelmatig uitwisselingsconcerten plaats met andere slagwerkgroepen.

Er wordt gebruik gemaakt van een grote verscheidenheid aan instrumenten: van trom tot bekkens, van marimba tot buisklokken en van pauken tot bongo’s, alles wat u kunt bedenken wordt regelmatig gebruikt tijdens de repetities en concerten. Nieuwe leerlingen die doorstromen vanuit de jeugdslagwerkgroep, worden vanaf het eerste moment opgeleid om al deze instrumenten te leren bespelen. Hierdoor krijgen ze een brede kijk op de slagwerkmuziek en kan iedereen flexibel worden ingezet tijdens de repetities.

De slagwerkgroep staat onder leiding van Patrick van den Heuvel.

Repetitieruimte

Café-restaurant De Doelen
Markt 18
5581 GK Waalre

Repetitietijden

Dinsdag | 20.00 – 22.00 uur
Jeugdslagwerkgroep
Opleiding

De jeugdslagwerkgroep is een klein groepje beginnende slagwerkers. Zij leren onder leiding van Patrick van den Heuvel de beginselen van het samenspelen in een slagwerkgroep. Zo gebruiken zij verschillende slagwerkinstrumenten om een zo divers mogelijk beeld te schetsen aan de leerlingen. In de groepslessen van de jeugdslagwerkgroep wordt gewerkt aan de ritmes en het tellen van de noten, want het slagwerk is de motor van het orkest!

Ook wordt er al een begin gemaakt met het repeteren van de marsen die op straat gespeeld worden, zodat de leerlingen later al vlot mee kunnen marcheren op straat. De jeugdslagwerkgroep geeft een aantal keren per jaar kleine optredens bij bijvoorbeeld speeltuin De Klimbim en de Vliegerdag, en er is één keer per jaar een jeugdslagwerkdag waar diverse verenigingen aan meedoen.

Repetitieruimte

Café-restaurant De Doelen